Monday, June 25, 2012

Selamat Hari Lahir buat Mama..





Semalam hari lahir mama saya. Genap 55 tahun. Alhamdulillah mama saya masih sihat.




Namun,




Saya sedari sesuatu. Wajah mama sudah berubah tahun demi tahun. Disebalik kaca mata itu. Terdapat banyak garis halus yang saya pasti jumlahnya kurang pada tahun tahun sebelum ini.




Semasa kecil saya sering salah anggap pada mama. Saya fikir mama tidak sayang saya. Macam-macam benda saya jadikan modal untuk membuktikan yang mama tidak sayang saya sebagai anaknya. 






Seperti rupa saya. Kedudukan saya antara adik beradik (anak kedua dari tiga).







Justeru itu, saya rapat dengan abah saya.






Namun semenjak insiden kemalangan itu, persepsi saya berubah. Melihat mama yang sanggup menjaga dan menemani saya di wad, menguruskan saya, memandikan saya, memapah saya, membawa saya ke sana sini dan yang paling penting mama adalah satu-satunya insan yang menemani saya sewaktu acara konvokesyen saya pada 2005. Saya mula sedar. Jika mama tidak sayang saya sudah pasti mama sudah membuang saya sedari kecil lagi. Betapa bertuahnya saya ada mama di sisi!


*Tampalan dari internet


Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia...

Dia bertanya kepada Tuhan : 
"Para malaikat disini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya begitu kecil dan lemah ?" Dan Tuhan menjawab:
"Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."

Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia." "Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti di saat orang-orang berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?" "Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?" "Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ? "Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan mengancam jiwanya"

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak melihatMu lagi""Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu" 

Di saat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang bayi bertanya perlahan "Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?" 
"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: "IBU "

Buat mama @ malaikat saya :


Zura sayang mama

Kini. selalu. selamanya......






p/s: telah menjadi malaikat buat dua orang putera... (^_~)v


No comments:

Post a Comment