Monday, November 19, 2012

Doa..



Insiden 1

Sudah dua tahun saya berada di sini. Tempat mencari rezeki dan ilmu. Selama itulah saya mengenali dia. Pensyarah senior di sini. Kami tidak pernah bertegur sapa. Setiap kali bertembung saya pamerkan senyuman kepadanya. Namun, dia tidak pernah membalas senyuman saya. Sedih. Malah, setiap kali bertembung, dia seakan melarikan pandangan daripada saya. Mula-mula saya memang terasa. Apa salah saya? Tapi saya sentiasa berdoa. Moga Allah bukakan hati dia untuk senyum kepada saya satu hari nanti. 


Alhamdulillah. Hari ini doa saya dimakbul Allah. Akhirnya saya dapat melihat senyumannya yang manis itu. =)



Insiden 2

Di jalan sempit Ampang tinggi ke jalan besar kuala pilah-seremban. Dihadapan saya sebuah motorsikal. Pengunggangnya lelaki yang tidak memakai topi keledar.  Saya mengekorinya di belakang. Pandu perlahan-lahan. Saya terus berdoa. Semoga Allah membuka hatinya untuk memakai topi keledar. Semoga hatinya lembut dan kasihankan anak dan isterinya di rumah jika beliau terlibat dalam kemalangan semasa menunggang motorsikal. Saya ekorinya perlahan-lahan. Jalan sempit dan agak sibuk. Semasa saya hendak momotongnya, tiba-tiba saya lihat tangannya mencapai topi keledar di dalam raga motorsikalnya dan meletakkan atas kepala. Ajaib!


Alhamdulillah. Saya hanya menjeling dari cermin belakang kereta sambil tersenyum sehingga dia hilang dari pandangan.



Ayuh sahabat semua. Marilah kita sama-sama berdoa agar saudara kita di Palestin sentiasa mendapat lindungan dari Allah. Amin!



p/s: Doa itu senjata orang Islam....

No comments:

Post a Comment