Monday, September 2, 2013

Buat pertama kalinya...


Buat pertama kalinya--


Saya  meninggalkan anak-anak di kampung. Bukan mudah untuk membuat keputusan sedemikian.


Sungguh berat!


Lebih-lebih lagi si Ariq masih menyusu badan. Tapi tiada orang lain yang saya percaya dapat menjaga mereka selain mak mertua saya. Beliau berpengalaman mengasuh budak sebelum ini. 


Beliau--
Paling cermat.. 
Paling teliti..

Sewaktu beransur dari rumah mak dan abah di kampung, saya pastikan Rifqi dan Ariq sudah tidur lena. Ariq juga saya susukan sehingga puas. Lantas, kami melangkah ke kereta dan berlalu pergi..


Buat pertama kalinya--

Saya dan suami tidak bercakap sepanjang perjalanan dari Paloh ke Senawang. Masing-masing melayan perasaan. Hanya radio yang berbunyi. Menutup sepi antara kami.


Suami dapat panggilan daripada abah. Rifqi menangis katanya. Saya pandang sisi cermin. Air mata berlinangan. Sedikit demi sedikit. Lama kelamaan berjujuran.


Buat pertama kalinya--


Tempoh dua minggu yang bakal dilalui rasa menyeksakan. Akan tetapi demi menyahut lambaian itu, lambaian yang terbayang-bayang di mata, terbawa-bawa dalam mimpi..


Pengorbanan ini harus dilakukan!



Bersambung...



.

No comments:

Post a Comment